مقدمه: ظهور اولين كارت‌هاي صوتي در كمتر از دو دهه قبل، دريچه‌اي جديد در دنياي ديجيتال گشود، دريچه‌اي كه منجر به  حركت سريع و بدون توقف كامپيوترها به سمت دنياي چند‌ رسانه‌اي شد. ارائه اولين كارت‌هاي صوتي تحت عنوان Sound Blaster توسط شركتCreative ، كامپيوترها را از دستگاه‌هاي محاسبه‌گر گرافيكي به دستگاه‌هاي چند رسانه‌اي بدل كرد. دستگاه‌هايي كه امروزه دنياي صوت و موسيقي، بدون وجود آنها، خلاء بزرگي خواهد داشت. كارت‌هاي صوتي امروزي توانايي‌هايي دارند كه روزگاري تنها در روياهاي موسيقي‌دانان قابل تصور بود.
دراين مقاله سعي بر آن داريم تا شما را با شيوه كار اين ابزار قدرتمند و پراستفاده، آشنا كنيم.

نحوه عملكرد كارت‌هاي صوتي
اكثر كارت‌هاي صوتي از شش بخش اصلي تشكيل مي‌شوند. اين قسمت‌ها به ترتيب عبارتند از:
 ١- پورت ورودي (Input Port)
داده‌هاي صوتي از طريق اين پورت وارد كارت صوتي مي‌شوند و مهم‌ترين ابزار ورودي قابل اتصال به آن، ميكروفون است. كاربر از اين طريق مي‌تواند اطلاعات صوتي دلخواه را به كامپيوتر منتقل كند.
 ٢- مبدل آنالوگ به ديجيتال(Analog to Digital Convertor) 
همانگونه كه از نام آن برمي‌آيد، وظيفه اصلي اين قسمت تبديل امواج صوتي آنالوگ به رشته‌هاي عددي صفر و يك است. رشته‌هاي ديجيتال، توسط كامپيوتر قابل شناسايي و پردازش هستند.
 ٣- پردازشگر علايم ديجيتال (Digital Signal Proccessor)
به نوعي مهم‌ترين و اصلي‌ترين قسمت يك كارت صوتي است كه كليه اعمال پردازشي از قبيل ذخيره، بازيابي و ويرايش فايل‌هاي صوتي در آن انجام مي‌شوند. اين پردازشگر (DSP) تنها قادر به كار بر روي رشته‌هاي ديجيتال است.
 ٤- حافظه صوتي (Sound Memory)
حاوي اطلاعات و نمونه‌هاي صوتي (Sound Samples) مورد استفاده  توسط DSP است. اين حافظه كه توسط شركت سازنده پر مي‌شود، تاثير مستقيم بر كيفيت پخش فايل‌هاي MIDI دارد.
٥- مبدل ديجيتال به آنالوگ(Digital to Analog Convertor)
عملكردي دقيقا متضاد ADC دارد. رشته‌هاي صفر و يك پردازش شده توسطDSP ، قبل از خروج از كارت صوتي به امواج آنالوگ تبديل مي‌شوند تا گوش انسان قادر به شنيدن آنها باشد.
٦- پورت خروجي (Output Port)
عملكرد آن بر خلاف پورت ورودي است. اين پورت معمولا به بلندگو يا گوشي متصل مي‌شود و امواج آنالوگ خارج شده از كارت صوتي را به كاربر منتقل مي‌كند.
توجه: به خاطر داشته باشيد كه كارت‌هاي صوتي، بسته به نوع خود مي‌توانند شامل بخش‌هاي ديگري نيز باشند. از جمله اين قسمت‌ها مي‌توان به تقويت‌كننده (Amp) اشاره كرد كه وظيفه آن بهبود كيفيت صدا از طريق كاهش نويز است .
با توجه به تعاريف فوق، شيوه كاركرد يك كارت صوتي را مي‌توان در بلوك دياگرام زير نمايش داد:

 

 

 

 

Sample High School 19Khayam
- Edit Image
ارسال در تاريخ 27 آبان 1389برچسب:, توسط mohammd reza ebrahimi

 

از مركز دريافت اينترنتي مايكروسافت ديدن كنيد تا آخرين نسخه هاي به روز شده محصولات را به زبانهاي مختلف ببينيد.

برای ديدن سايت اينجا کليک کنيد.

                                                         

ماکروسافت فارسی

 

 

Sample High School 19Khayam
- Edit Image
ارسال در تاريخ 27 آبان 1389برچسب:, توسط mohammd reza ebrahimi

سلام دوستان

حتما شما که با اینترنت سرو کار دارید به یک مرورگر سریع وپرقدرت نیاز دارید من به شما مرورگر فایر فاکسو پیشنهاد می کنم می تونید از لینک زیر دانلودش کنید

Mozilla Firefox 4.0 Beta 7  

برای کسانی که با زبان انگلیسی رابطه خوبی ندارن هم لینک زیرو پیشنهاد می کنم

Mozilla Firefox Farsi

Sample High School 19Khayam
- Edit Image
ارسال در تاريخ 26 آبان 1389برچسب:, توسط mohammd reza ebrahimi

 

کولن

کولن (با نشان C) یکای بار الکتریکی در اس‌آی است و حدودا با بار ۱۰۱۸ × ۶.۲۴۱۵۱ پروتون یا بار ۱۰۱۸ × ۶.۲۴۱۵۱- الکترون برابر است.این یکا به افتخار شارل آگوستن دو کولن،کولن نامیده شده است.

تعریف‌ها

هر کولن مقدار بار الکتریکی گذرنده در یک ثانیه و در جریان ثابت یک آمپر است.

 

Sample High School 19Khayam
- Edit Image

ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 11 آبان 1389برچسب:کولن و قانون کولن, توسط Iman Akbari

فیزیک اتمی شاخه‌ای از فیزیک است که به بررسی اتم به‌عنوان یک سیستم منفرد و متشکل از الکترون‌ها و هسته می‌پردازد. با آنکه در زبان رایج دو اصطلاح «فیزیک اتمی» و «فیزیک هسته‌ای» مترادف شمارده می‌شوند، اما فیزیک‌دانان اصطلاح «فیزیک اتمی» را برای بررسی اتم به عنوان یک سیستم منفرد و «فیزیک هسته‌ای» را برای بررسی ساختمان هستهٔ اتم بکار می‌برند.

 درباره گرایش اتمی - مولکولی

فیزیک اتمی- مولکولی که مربوط به فیزیک جدید است از زمانی متولد شد که دانشمندان متوجه شدند کوچک‌ترین جزء در طبیعت اتم نیست. بلکه اتم از اجزای کوچک‌تری به نام الکترون‌ها و هسته تشکیل شده‌است. یعنی اتم از هسته‌ای تشکیل شده‌است که الکترون‌هایی در اطراف آن می‌گردند.

دکتر منیژه رهبر استاد فیزیک دانشگاه تهران در ادامهٔ سخنان خویش می‌گوید: «در این میان فیزیک اتمی به بررسی نقل و انتقال‌های الکترون‌های اطراف هسته می‌پردازد و خواص آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. یعنی ما در فیزیک اتمی کاری به این نداریم که هسته از چه تشکیل شده‌است بلکه هسته برایمان مرکزی با بار مثبت است و بیشتر توجه ما جلب الکترون‌های اطراف هسته می‌شود». دکتر هوشنگ روحانی‌نژاد استاد فیزیک دانشگاه تهران نیز در معرفی فیزیک اتمی می‌گوید: «اگر ما بپذیریم که در کل، علم فیزیک به دو بخش دنیای بزرگ و دنیای کوچک تقسیم می‌شود، دنیای بزرگ فیزیک، مربوط به دنیای روزمره است و در آن حرکت اتومبیل‌ها، موشک، ماهواره و در کل تمام حرکاتی که می‌بینیم مورد بررسی قرار می‌گیرد. فیزیک اتمی به دنیای بی‌نهایت کوچک‌ها برمی‌گردد چرا که ما در فیزیک‌اتمی به بررسی ساختار ذره‌ای به نام اتم می‌پردازیم و این که اتم چگونه تشکیل شده است و چه ویژگی‌هایی دارددر حال حاضر بررسی لیزر و کاربردهای آن را در زیر شاخه‌های این گرایش می‌توان یافت.

 گرایش فیزیک هسته‌ای

دکتر رهبر در معرفی فیزیک هسته‌ای می‌گوید: «در فیزیک هسته‌ای، خود هسته مورد مطالعه قرار می‌گیرد. یعنی متخصصان و دانشمندان بررسی می‌کنند که هسته از چه تشکیل شده‌است و چه نیروهایی بین اجزای هسته حکم‌فرما هستند و در نتیجهٔ واکنش‌های انجام شده، چه‌قدر انرژی آزاد می‌گردد».

دکتر دویلو نیز در معرفی این گرایش می‌گوید: «انرژی هسته‌ای و رادیوایزوتوپ‌ها مسائلی هستند که در فیزیک هسته‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند».

 فیزیک حالت جامد

گرایش حالت جامد مربوط به سیستم‌های بس ذره‌ای مخصوصاً جامدات است.

سامان مقیمی عراقی در ادامه می‌گوید: «ابتدایی‌ترین کار در این گرایش بررسی بلورهای جامدات و خواص اپتیکی، مکانیکی، الکتریکی و صوتی امواجی است که در آن منتشر می‌شود که این بررسی منجر به پدیده‌های مختلفی مثل ابر رسانایی، نیم رسانایی و یا پخش و انتقال گرما می‌گردد

دکتر پروین نیز می‌گوید: «مطالعه دانش مربوط به کریستال‌ها و ویژگی‌های فیزیکی آن‌ها به گرایش حالت جامد بر می‌گردد

 

Sample High School 19Khayam
- Edit Image
ارسال در تاريخ 9 آبان 1389برچسب:, توسط Iman Akbari